Dlaczego Asatru nie jest sektą

Do rozwiązania tego problemu użyję formularza z opoki, firmowanego przez Dominikanów: http://www.opoka.org...czympoznac.html
W końcu kto jak kto, ale o. Dominikanie od sekt są specjalistami

1. Czy władza przywódcy grupy jest nieograniczona?
Ad.1 Nie mamy jednego przywódcy, każda rodzina/klan rządzi się własnymi prawami i generalnie istnieje w niej zasada demokracji. Rola społeczna przywódcy danej grupy jest jak najbardziej zbywalna i uznaniowa - ogół członków danej grupy decyduje czy dana osoba może ją repezentować w danej sprawie, czy nie.
Tym samym nie ma możliwości nieograniczoności władzy.

2. Czy w grupie kładzie się duży nacisk na gromadzenie pieniędzy? Czy istnieje społeczna kontrola ich wydatkowania?
Ad.2 Każdy w klanie posiada własny majątek i nim sam zarządza, jeśli pieniądze są gromadzone wspólnie to są to cele ustalone i uzgodnione przez grupę wewnętrznie. Nie mamy idei misyjności tym samym kwestowanie na rzecz grupy czy religii raczej nie wchodzi w grę. Jeśli handlujemy dobrami rąk swoich czy czymkolwiek innym, to jest to w zakresie ogólnospołecznym - analogicznie do prowadzenia własnej firmy.

3. Czy jednostka ma prawo w każdej chwili zrezygnować z członkostwa?
Ad.3 Jednostka może w każdej chwili zarówno opuścić grupę zakładając swoją jak i odejść od wiary. To decyzja indywidualna każdego człowieka.

4. Czy pewne elementy doktryny i historii ruchu są przedstawiane inaczej na początku zaangażowania, niż po pewnym okresie uczestnictwa?
Ad.4 Nie posiadamy jednolitej doktryny - każdy klan i grupa jest inna, bazujemy na podobnych (historycznych) źródłach ale uznajemy prawo do różnych ich interpretacji. Absolutna wiekszość naszych rytuałów jest jawna - przy czym wymagamy godnego zachowania się podczas nich dla innowierców. Mamy do tego prawo tak jak każda inna religia.

5. Czy grupa nie utrudnia swoim członkom kontaktów z rodzinami?
Ad.5 Podstawą naszej religii jest rodzina. Nie tworzymy grup zamkniętych dla rodziny, co więcej innowierstwo czy ateizm, agnostycyzm etc. nie jest przeszkodą z naszej strony do funkcjonowania jako rodzina. Nie wyobrażam sobie aby ktokolwiek mieniący się Asatryjczykiem przedkładał ponad rodzinę cokolwiek innego, włącznie z praktykami religijnymi - ale tu mogę mówić jedynie za siebie.

6. Czy istnieje obowiązek zakładania rodzin wewnątrz grupy?
Ad.6 Nie ma obowiązku zakładania rodzin wewnątrz grupy. Temat częściowo rozwinąłem już w odpowiedzi na punkt 5

7. Czy istnieje ograniczenie dopływu informacji ze świata i tendencja do kontrolowania każdej godziny życia członków grupy?
Ad.7 Nie tworzymy grup zamkniętych, ciekawość i poznawanie świata oraz pewna pasja w odkrywaniu nowego jest wręcz w pewien sposób zalecane. Uznajemy bowiem iż jest to jeden z istotnych elementów, które wpływają na kształtowanie się naszego światopoglądu.

8. Czy da się zaobserwować postawę wrogości wobec świata i społeczeństwa przedstawionych jako ,,siedlisko zła” i źródło zagrożenia? Czy istnieje przekonanie o nieomylności nauki grupy i wyłączności dostępu do zbawienia?
Ad.8 Jedną z głównych zasad tej religii jest nie roszczenie sobie prawa do "jedynej słusznej ścieżki" i nieomylności - uznajemy iż istnieje wiele wiar i dróg i cieszymy się z tego, że ludzie mają wybór i możliwość jego dokonania. Podobnie jest ze spoleczeństwem - żyjemy w nim i jest ono w pewien sposób formułą "rozszerzonego klanu" - tym samym wrogość wobec panującej w nim różnorodności jest bezsensowna. Nie oznacza to zgadzania się na wszystko - tak jak w rodzinie, nie mamy obowiązku potakiwać każdemu wujkowi i ciotce a niektórych możemy po prostu nie lubić.

9. Czy grupa jest programowo wrogo nastawiona do kształcenia pozareligijnego?
Ad.9 odpowiedź na punkt 7 chyba dość jasno określił, że jesteśmy otwarci na świat i czerpiemy z niego i dobrodziejstw cywilizacji pełnymi garściami.

============================
Na stronie Opoki istnieje informacja:

Kryterium przesądzającym wątpliwości czy mamy do czynienia z grupą religijną, która może okazać się niebezpieczna, powinno być skonfrontowanie praktyk i zasad rządzących jej życiem z obowiązującym prawem, np. członkowie ruchu mogą wyznawać zasadę, że cel uświęca środki i w imię religijnych ideałów ruchu popełniać przestępstwa np. kraść.

Należy pamiętać, że dopiero odpowiedzi twierdzące na zdecydowaną większość z tych pytań mogą być podstawą do kwalifikacji danej grupy jako stanowiącej potencjalne zagrożenie społeczne.

Na jej bazie można ocenić wprost: Asatru żadną miarą nie spełnia podstaw do kwalifikacji tej grupy religijnej jako stanowiącej potencjalne zagrożenie społeczne lub sektę.

Kategorie tematyczne: